Av Anna och Matilda - 1 juni 2015 12:22

Nu sitter på vi flygplatsen och väntar på att flygningen hemåt ska börja. Från det att vi lämnade hotellet så kommer det ta ca 24 timmar innan vi är hemma i Sverige, varav ca 18 timmar spenderas i luften.

Vi spenderade några timmar vid poolen innan vi var tvungna att packa ihop ryggsäcken för sista gången. Vi checkade ut och gick sen och åt lunch och tog en froyo för att några timmar senare ta en taxi till flygplatsen. Vi lämnade hotellet klockan fyra och kommer landa i Sverige 06.40 svensk tid.

Vi hörs i Sverige!

Puss och kram från Anna och Matilda

Av Anna och Matilda - 1 juni 2015 08:14

Näst sista dagen i Seminyak så vaknade vi upp ensamma i vårat dubbelrum. Det kändes lite konstigt att det bara var vi två i rummet haha! Efter en frukost bestående av yoghurt, flingor och banan så drog vi på oss bikinin och smetade in oss i sololja och la oss vid poolen. Vi låg där heeeela dagen och svettades och njöt. Vi måste ju passa på då vi ska hem till regniga Sverige snart ;)

Efter några timmar så gick vi upp och duschade. Det blev en tidig middag på en restaurang runt hörnet där Anna lyxade till det med en köttbit och Matilda åt pasta. I den näst sista tuggan så fick Matilda en stor plastbit i munnen. Anna sa direkt till personalen som bad om ursäkt och skulle se vad dom kunde göra åt saken. Servitören kom tillbaka och förklarade att dom inte kunde fixa ny mat då den nästan var helt uppäten, men att vi kunde få den billigare. Fine! Vi beställde även efterrätt då det är sista kvällen i Bali och även slutet på resan. En cheesecake och cappuccino till Matilda och hallonsorbet till Anna. När notan kom in lite senare så var Matildas varmrätt avdragen :)) mätta och belåtna så gick vi till supermarket och köpte snacks till flyget imorgon. Vi avslutade kvällen med att packa om väskorna medan vi kollade på Peter pan.

Puss och kram från Anna och Matilda!

Av Anna och Matilda - 1 juni 2015 08:03

Sista fredagen lyxade vi till det och gick till en restaurang och åt frukost. Vädret var inte tipp topp, lite små regn ibland och moln men i brist på annat vettigt att göra så låg vi vid poolen ändå, haha! Vi gick upp ganska tidigt, duschade och gjorde oss iordning och vid fem tiden så gick vi till en Flea market och shoppde lite. Vi åt sen middag på samma grekiska restaurang (tack för maten Anna och Håkan :)) som några dagar tidigare och tog sen en taxi till Seminyak beach. Där gick vi längs stranden lite och satte oss sen på La Plancha och myste i varsin saccosäck. Det var Julies sista kväll här med oss så vi passade på att njuta lite extra!

Lördag morgon vaknar vi av att det spöregnar ute. Det verkligen öser ner vattnet. Så det blev ingen sol-dag direkt :( Vi packade vi ihop alla våra grejer, checkade ut från vårt stora familjerum och checkade in i ett vanligt twinrum eftersom vi från och med då bara är två igen :( :(

Efter vi bytte rum så tog vi en taxi mot Seminyak beach för att äta frukost och för att gå tillbaka till tatuerings studion. Den här gången tänkte vi göra piercings och hade kvällen innan bestämt "träff" klockan 12.

Regnet hade avtagit en liten stund men när vi satt och åt frukost började det igen och denna gången ännu mer! När regnet lugnat ner sig lite gick vi till studion. Killen som skulle fixa det åt oss var försenad och skulle inte vara där förens en timme senare. Så vi tog en promenad längst gatan och kollade i små butiker. Efter en och en halv timme så gick vi tillbaka men han var fortfarade där... Vi fick då info att han skulle om 40 minuter så för att fördriva tiden så gick vi och åt lunch.

En timme senare var vi tillbaka för tredje gången och fick höra "jag är ledsen tjejer men han kommer inte in alls idag". Vi muttrade lite irriterat och gick därifrån. Eftersom det är Julies sista dag innan hon lämnar Bali och oss så var det vår sista chans. Så istället för att fortsätta sura så gick vi till ett annat ställe ;) Vi blev direkt bemötta av glada och trevliga killar som direkt ringde efter piercingskillen som kom efter någon kvart.

Vi berättade att vi alla ville ha ett varsin piercing i örat, diskuterade fram ett bra pris (900 000rupiah för alla tre) och Julie som var mest nervös fick börja, Matilda tvåa och Anna sist. Vi alla tog på tre olika ställen men tror att Matildas gjorde mest ont då han hade lite problem med att sätta in hennes örhänge... Vi var alla väldigt nöjda med resultatet även om Julie några gånger sa att hon hatade oss. Det ska dock tilläggas att det var hennes ide från början ;)

När piercingarna var klara började Anna prata med en av tatuerarna om den tatueringen som hon funderat på att göra i över ett års tid men aldrig tagit steget och gjort. Tatueraren skissade upp ett förslag som stämde överens med vad hon ville ha och plötsligt så låg hon i tatueringstolen, redo att bli "marked for life". Efter bara 10 minuter en kvart så var det klart! :D På sidan av hennes handled sitter nu ett litet C för världens bästa Charlotte <3

Vi lämnade studion och tog en taxi tillbaka mot vår del av staden. Vi shoppade lite inne på Apoteket och gick sen tillbaka till hotellet. Vi chillade lite och pratade om hur konstigt det kommer kännas när vi alla inte är tillsammans längre och om hur det kommer kännas att komma hem.

Det blev en tidigt middag, redan vid femtiden klev vi en på restaurangen Rumours... Efter en väldigt god och hyfsat billig middag så kollade vi lite i små shoppar efter ett armband till Julies pappa. Vi hittade ett fint armband (prutade från 50 tusen rp till 15 tusen), Matilda köpte även ett jättefint basketlinnen för 200 tusen rp (startpriset 500 tusen) och även Anna fyndade lite presenter hem till familjen.

Efter middagen och shoppen gick vi till hotellet för sista gången alla tre. Julie bytte om och packade det sista. Klockan sju gick vi till receptionen och väntade på taxin. När taxin kom började gråtkalaset! Det blev plötligt verklighet att vi efter två månaders resande tillsammans skulle skiljas åt :( Julie skulle tillbaka till Sydney några dagar innan hon åker hem till Holland medan vi stannade kvar i Bali två dagar till innan hemresa. Vi sa hejdå med tårar som blandades av skratt på grund av tårarna. Vi har dock bestämt att det är mer ett "vi ses sen" än ett hejdå eftersom vi planerar en resa till Amsterdam senare i år.

Trion var nu splittrad och vi var tillbaka till bara två. Trötta och lite deppiga satte vi och wi-fia lite och gick sen och köpte lite snacks och påbörjade en filmkväll.

Julie om du läser det här (och lyckats översätta det) så vill vi tacka dig för den här tiden tillsammans! Det har varit så kul att resa med dig och vi är glada över att du stog ut med oss i hela 2 månader ;) vi ses i Amsterdam!

Puss och kram från Anna, Matilda och Julie!

Av Anna och Matilda - 1 juni 2015 07:41

Onsdagen spenderade vi hela dagen vid vår härliga pool, sov någon timme på rummet innan vi gick ut och käka på kvällen. Vi gick till sängs tidigt för dagen efter väntade ett litet äventyr.

Torsdag morgon ringde väckarklockan klockan fem på morgonen och Anna och Julie gick upp medan Matilda låg kvar och sussade sött i sängen. Klockan sex kom vår vän/chaufför Gede och hämtade Anna och Julie och vi började åka mot Ubud och Elephant Safari Park. Eftersom Matilda inte är ett så stort fan av djur så stannade hon kvar på hotellet. Resan till parken tog ca 1.5timme men vi sov det mesta av tiden så det gick fort ;)

Det var en stor park och resort som hade cirka 30 elefanter och det vi kom dit för att göra var att tvätta/bada en elefant. När vi checkat in oss följde vi efter en guide in i parken, vi gick förbi kanske 10 elefanter och kom sen fram till "badrummet". Där låg det en stor elefant och vi fick varsin borste och en vattenslang och började borsta och klappa. Elefanten var en tjej och hette Arom, hon var 30 år gammal. Vi turades om att tvätta, borsta och klappa medan vi tog kort. Det var hur mysigt som helst att vara "close up" med en elefant. Även fast de är mega stora så är de väldigt snälla och försiktiga. När skötarna/guiderna tyckte de var tillräckligt rena så fick vi ta några bilder medan vi satt på elefanten och kramade henne.

Efter det fick man välja om man ville sitta på en elefant medan de badade i en pool eller rida på ryggen. Vi skippade det och gick istället och kollade på en bebis elefant lite längre bort. Bebisen var två år gammal och hur söt som helst!

Vi fick sen mata Arom med lite sötpotatis och hon satte även en stor blomkrans runt oss :)

När vi gjort allt vi kom dit för att göra gick vi tillbaka till Gede som var kvar och väntade på oss och började köra tillbaka. På vägen tillbaka till Seminyak stannade vi på en kaffeodling och köpte med oss lite kaffe :)

Vi lyssnade och sjöng med till gamla goa låtar i bilen. När vi kommit till hotellet vid tolv tiden låg Matilda i en av solstolarna och slappade. Det tog inte lång tid innan vi också slagit oss ner vid poolen! :)

Puss och kram från Anna, Matilda och Julie!

Målad av en elefant ;)

Av Anna och Matilda - 1 juni 2015 07:26

Efter ca 40 minuter i taxin så var vi framme vid hotellet. Vi har ett stort familjerum med 2 enkelsängar och en dubbelsäng och ett stort badrum. Hotellet har en stooor pool, en lite mindre pool och en bubbelpool så vi klagar inte ;)

Första dagen så låg vi vid poolen hela dagen och bara njöt. På kvällen åt vi middag på en mysig grekisk restaurang och maten var gudomlig! Efter middagen så kollade vi i små mysiga affärer. Vi bor i den finare delen av Seminyak så det är riktiga butiker på gatorna i området, inte små stånd som det är överallt annars. We like it!

Andra dagen i Seminyak så ställde vi alarmet på 8.30 för att ta vara på soltimmarna! Matilda var den enda som gick upp då men Anna och Julie gick upp runt 9 iallafall. Vi spenderade dagen vid poolen igen såklart :) Runt 3 tiden så gick vi upp och duschade och gjorde oss redo för kvällen. Vid 4 tiden så tog vi en taxi (för varmt för att gå) till stranden ca 15 minuter från oss. Vi satte oss på La Plancha, en Beach bar som var jättemysigt med sackosäckar och parasoll i alla sorters färger. Vi tog en varsin drink medan vi kollade på solnedgången.
När solen var nere så vandrade vi vidare och köpte en varsin majskolv med smör och salt, GÖTT!! Vi tog en liten promenad längst gågatan och såg en tatuerings studio.

Eftersom Matilda har funderat på att tatuera sig ett bra tag så gick vi in och pratade med dom. Artisten började googla fram helt fel bilder och fatta inte riktigt vad hon ville ha så vi tackade för oss och gick vidare till nästa ställe. Där förstod dom direkt vad hon ville ha och tatueraren började rita fram ett förslag som blev perfa! Eftersom Matilda var osäker på om hon ville göra det direkt eller vänta tills sista dagen så gick vi och åt middag och sög på karamellen i någon timme. Det blev en varsin suverän Cheeseburgare till Anna och Julie och Cap Cay till Matilda. Efter middagen så gick vi tillbaka till tatuerings studion och pratade lite mer. Efter en pytteliten ändring så sa hon "let's do it!" And she did it :D så nu sitter det en liten ananas på insidan av högra hälen!

Vi tog en promenad tillbaka till hotellet och kollade i små butiker påvägen. Anna köpte en jättefin klänning som hon förmodligen kommer ha på sin kusins bröllop när vi kommer hem :) När vi var framme vid hotellet så la vi till 3 nätter till, alltså tills Julie flyger här ifrån. Anna och Matilda har 2 nätter till men vi får se senare hur vi gör med dom. Sedan var det bums i säng!

Puss och kram!

Av Anna och Matilda - 31 maj 2015 13:34

Som vanligt kom inte alla bilder med så försöker igen :)

Av Anna och Matilda - 31 maj 2015 13:02

Här kommer ett långt inlägg om våra tre dagar i Uluwatu ;)

Vi blev upphämtade på hotellet en halv timme efter utsatt tid men båten tillbaka till fastlandet började åka bara fem minuter försent vilket var väldigt imponerande! Denna gång var det en mindre båt och de som jobbade där lovade att det skulle bli mindre guppigt är förra gången, skönt tänkte vi! Vi började åka och visst guppade det lite mindre men det var fortfarande ingen lugn båttur ;) Lite omskakade var vi efter bara 20 minuter framme och vår taxichaufför som skulle ta oss till staden Uluwatu stod och väntade på oss

Som vanligt bokade vi boende dagen innan och denna gången hamnade vi Bali Golden Elephant. Det visade sig att hotellet låg i staden/området Jimbaran och inte Uluwatu men det låg inte så långt ifrån. När vi kom fram till hotellet möttes vi av en glad liten tjej som öppna porten för oss och därinne möttes vi av en ännu gladare liten apa. Hotellets ägare hade fått apan i present av en tidigare gäst några år tidigare och hon (apan) hade stannat där sen dess. Anna och Julie kunde sitta och kolla på apan när hon lekte runt hur länge som helst medan Matilda inte gillade henne alls ;)

Vi blev visade till vårt rum. Det var ett väldigt litet rum med en våningssäng och två enkelsängar. Toaletten var inne i ena hörnet av rummet och duschen i andra och i mitten ett stort handfat. Själva rummet var väldigt fint och fräscht, dock väldigt litet när ryggsäckar och allt ska få plats. Vi delade rummet med Benjamin, en trevlig kille från Frankrike.

När vi bokade rummet stod det att vi skulle ha privat pool och utanför rummet var där allt en pool. Tyvärr så var det skugga vid poolen i stort sätt hela dagen.

Vi slängde in våra grejer och frågade tjejen i receptionen hur vi kommer till Dreamland beach och enda alternativet var taxi. Hon sa att hon trodde att det skulle kosta ca 50 000rupiah. Vi gick up på gatan och nästan direkt stannade en taxi, vi sa vart vi ville och fick priset 150 000. Lite chockade svarade vi att vi inte tänkte betala så mycket och fortsatte gå. Det slutade med att vi betalade samma taxichaufför 40 000rupiah för att ta oss till stranden :)

Vi var framme på stranden vid ett-tiden och satte oss först på en liten restaurang som låg på en klipp precis vid vattnet. Vi beställde in lunch och kollade på vågorna som även här car extremt stora och kraftiga. När lunchen låg i magen vandrade vi ner för några trappor och kom ner till stranden.

Stranden var inte särskilt stor men det var inte heller så mycket folk där så det fanns gott om plats. Vi tog våra saronger och slog oss ner i sanden. Sanden var väldigt mjukt när man gick i den så kom det upp svarta korn under ytan. De svarta reflekterades i solen och det såg ut som allting glittrade.

Eftersom det återigen var väldigt varmt så gick vi nästan på en gång ner i vattnet. Där blev vi som små barn igen när vågorna kom. Först drogs man ut mot havet när vågen närmade sig och sen var vi plötsligt någon meter upp innan vi skjutsades in mot stranden igen. Några gånger var vi för långt in mot stranden för att kunna följa med vågen "upp" och fick istället hela vågen över oss. Men men det var smällar vi fick ta, haha!

Vi lämnade Dreamland mot eftermiddagen och skulle ta en taxi hem. Återigen frågade vi om priset till hotellet och fick 150 000 till svar. Haha tänkte vi och fortsatte gå, de ropade då ut 100 000 men eftersom vi betalat 40 dit så fanns det ingen anledning att betala 100 tillbaka. Vi lyckades tillslut få taxi tillbaka för 50 000 och var nöjda med det. Vi stannade på en riktig supermarket och gick lite crazy i shoppingen.

Tillbaka på hotellet chillade vi i vår pool lite, duschade och begav oss sen till Thai restaurangen Kat's kitchen som låg bara några meter upp för backen. Efter middagen gick vi till Balis högsta rooftopbar på Harris hotel och tog varsin drink.

Dagen efter hade vi bestämt att åka till beachcluben Single Finn. Vi tog en Blue Bird taxi (som kör med taxameter) och bad honom köra oss dit. Vi åkte en på ett stort Fanny hotellområde och undrade om det verkligen var rätt, vi frågade chauffören flera gånger och han sa "yes yes". Vi blev avsläppta och möttes av priset 250 000 för att komma in/ner till själva stranden plus att vi var tvugna att handla för 150 000. Vi förstod ganska snabbt att detta inte var rätt ställe och fick ta en ny taxi.

Denna gången vad vi extremt noga med att säga vart vi skulle och försäkrade oss att chauffören visste det också innan vi började åka. Tillslut var vi framme vid Single Finns och Blue point beach. Då det inte fanns någon pool på Single finns som vi trodde att det skulle göra så gick vi till hotellet bredvid och till deras pool. Där kostade det dock 300 000 att ligga vid poolen och det kände vi inte alls för att betala. Vi började istället klättra neråt för trapporna som ledde mot stranden. Påvägen ner möttes vi av något som kändes som ett litet samhälle. Det var små butiker, surfs shops, restauranger, massa surfbrädor överallt och tillslut så kom vi ner till "Stranden". Den lilla stranden var instängt mellan klippor på tre sidor och användes bara av surfare som skulle ta sig ut i vågorna. Jaha här kan vi inte ligga oss sola. Lite smått irriterade och extremt lökiga så gick vi upp för alla trappor igen och stannade på en av restaurangerna som låg i slutet av en klippa, vi åt lunch och kollade på alla grymma surfare ute vi vattnet. Vi räknade lite snabbt och det var ca 60 surfare ute samtidigt!

Efter någon timme tog vi återigen en taxi och denna gången till Padang Padang beach. Taxin kostade först 150 000 som vanligt men vi betalade 50 000 ;) För att komma ner till stranden var vi tvugna att gå ner för en jädrans massa trappor igen men väl nere så fanns där en liten mysig strand med klart vatten, mjuk sand och framförallt sol! Vi stannade kvar här och när eftermiddagen kom åkte vi hem igen.

Tillbaka på hotellet hade vi ett eget litet poolparty med Smirnoff, Bintang och musik :) När Ben kom tillbaka sa han att han skulle möta upp sina kompisar på Bingin beach för middag och några öl. Vi hyrde en moppe och hängde på. Matilda åkte med Ben som körde som en galning i trafiken och Anna och Julie försökte hinna med bakom. Vi på en stor väg med massa trafik men trafiken avtog mer och mer desto längre vi körde. Tillslut svängde vi in på en liten mörk väg och vi började tänka att det här känns inte bra men fortsatte åka ändå. Vägarna blev mindre och mindre och oron växte steg för steg. När Ben stängde av moppen i mitten av ingenstans och sa att vi var framme så tänkte vi shit. Vi började sen gå ner för en lång trappa utan lyse men tillslut var vi nere vid stranden och oron släppte när vi mötte upp hans fyra kompisar. Tre från Frankrike och en från Italien (som pratade franska). Vi beställde varsin öl och gick sen till en liten restaurang där borden var utställda på stranden. Matilda, Julie och Ben delade på en snapper och Anna fick nöja sig med ris och "havsspinat" då det inte fanns något fisk-fritt alternativ.

När restaurangen stängde fick vi sitta uppe i deras lounge area där vi satt och pratade. När vi alla fyra var trötta sa vi hejdå (med franska två pussar på kinden) och gick upp för trapporna mot mopparna.

Till vår förskräckelse så startade inte våran moppe och vi var mitt ute i ingenstans. Vi ringde ett taxibolag som sa "only local traffic" och sen la på. Aha vad fan gör vi nu då? Det slutade med att vi lämnade kvar den trasiga moppen och Ben skjutsade hem Matilda medan Anna och Julie väntade kvar i skogen. På skämt sa vi att det vore ju iaf nice med wi-fi, vi kollade och fick upp att det fanns wi-fi i närheten. Vi chansade rätt på lösenordet på första försöket så de 30 minuter vi väntade gick ganska fort. När Ben kom tillbaka vi tryckte ihop oss alla tre på moppen och körde tillbaka hem. Vid kvart i ett var vi alla utslagna i våra sängar.

Dag tre i Uluwatu åkte vi direkt till Padang Padang beach och stannade där fram till klockan fyra. Vi hade pool-party igen och gick sen och åt middag med Ben och Linda, en tjej från Göteborg som bodde i rummet bredvid. Efter middagen hade vi en egen liten förfest vid poolen och åkte sen till Single Finns som på söndagar förvandlas till en riktigt fest. Det kändes mycket större nu än dagen innan och det var packat med folk överallt, många surfare ;) Vi gick ut på dansgolvet och stötte in i fransmännen och italienaren från dagen innan. Vi stannade kvar på dansgolvet i stort sett hela kvällen och vid ett slutade musiken spela. Vi följde med strömmen och hamnade på en minimarket som hade musik och där fortsatte festen.

Lagom trötta och möjligen lite bakis mötte vår Balinesiska vän Gede upp oss utanför vårt hotell klockan elva dagen efter för att köra oss till Seminyak. Vi sa hejdå till receptionisten, Ben och såklart apan och började köra.

Utsikten från Harris hotell

Blue point beach

Padang-Padang beach

Binang beach

Av Anna och Matilda - 29 maj 2015 13:11

Hello!

Bilderna från vårt lilla moppeäventyr ville inte samarbeta med wi-fi så vi provar igen :)